Impuls właściwy

Ocena użytkowników: 0 / 5

Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna
 

Kiedy fizyk mówi ci, że coś jest “właściwe”, to ma na myśli to, że jest to jednostka podzielona przez coś innego. Impuls właściwy jest impulsem na jednostkę wagi paliwa. W kontekście rakiet, impuls jest ciągiem przyłożonym przez czas. Jeden niuton ciągu, przyłożony przez jedną sekundę, daje niutonosekundę impulsu.

Znaczenie impulsu w rakietach powinno być oczywiste: sam ciąg jest nic nie znaczącą jednostką, jeśli chcemy gdzieś polecieć. Ciąg mówi nam o tym, jak mocno silnik może popchnąć, ale silnik musi pchać przez jakiś czas, żeby gdziekolwiek polecieć. A to, jak długo może pchać, zależy od tego, ile ma paliwa. Jeśli ma nieskończoną ilość paliwa, może utrzymywać włączony silnik przez nieskończony czas; to oczywiste. Ale jeśli ma skończoną ilość paliwa, to jak długo silnik może działać? To zależy od silnika.

I tutaj pojawia się impuls właściwy. Impuls właściwy to to, ile impulsu — ciąg przez czas — otrzymujesz z danej masy paliwa. Jeśli masz tysiąc kilogramów paliwa i powoduje to, że silnik daje kiloniutona ciągu przez trzy sekundy, to twój silnik ma impuls właściwy wynoszący 3000 niutonosekund na tysiąc kilogramów lub 3 niutonosekundy na kilogram.

Najczęściej stosowaną jednostką impulsu właściwego jest sekunda, ponieważ mogą ją stosować zarówno ci, którzy używają systemu metrycznego, jak i imperialnego.