Delta V
- Szczegóły
- Kategoria: Baza wiedzy
Na początek, mogłeś słyszeć o “zasięgu” statku kosmicznego w science fiction. Jednakże, pojazdy kosmiczne tak nie działają; jesteś na orbicie, jeśli wyłączysz silniki, nie przestaniesz się ruszać, będziesz wciąż podążał po orbicie, bo w kosmosie nie ma tarcia, które mogłoby cię spowolnić. Żeby naprawdę wiedzieć, do czego zdolna jest rakieta, musisz wiedzieć ile delta-v posiada.
Delta V (ΔV, dosłownie "zmiana prędkości") jest ważne, bo określa, jak bardzo możesz zmienić swoją orbitę. Jeśli jesteś na okrągłej orbicie, przyspieszenie podniesie przeciwną stronę orbity, a zwolnienie ją obniży. Jeśli chcesz lecieć z, powiedzmy, niskiej orbity okołoziemskiej (Low Earth Orbit - LEO) na geostacjonarną orbitę transferową (Geostationary Transfer Orbit - GTO), musisz przyspieszyć o konkretną prędkość. W tym przypadku z GTO, potrzebna zmiana prędkości wynosi około 2,5kms, co oznacza, że twoja rakieta potrzebuje 2,5kms delta-v, aby osiągnąć tę orbitę. Aby obliczyć delta-v rakiety albo pojazdu kosmicznego musimy użyć wzoru Ciołkowskiego:
ΔV=Ve⋅ln(m0m1)
Gdzie Ve jest prędkością wylotową (prędkość, z jaką gazy opuszczają silnik), m0 jest masą początkową, a m1 jest masą końcową. ln jest logarytmem naturalnym. m0m1 jest też nazywane liczbą Ciołkowskiego (R), która jest stosunkiem mas, co jest użyteczne przy liczeniu masy, kiedy znasz delta-v.
Jeśli spojrzysz na parametry rakiet, często zobaczysz termin "impuls właściwy" albo Isp. Prawdopodobnie nic to dla ciebie nie znaczy. Właściwie jest to prędkość wylotowa (Ve) podzielona przez przyspieszenie grawitacyjne, oznaczane g. Zostało wymyślone, kiedy niemieccy i amerykańscy naukowcy mieli problemy związane z używaniem różnych jednostek prędkości wylotowej, a musieli pracować razem, więc podzielili prędkość wylotową przez przyspieszenie grawitacyjne (9,81 w systemie metrycznym, 32,3 w jednostkach imperialnych) i otrzymali tę samą liczbę, co ułatwiło dzielenie się informacjami. A więc, Ve to Isp⋅9,81 jeśli używasz jednostek metrycznych (a powinieneś).
Zaprezentujmy przykład działania tego wzoru. Weźmy rakietę, której masa wraz z paliwem wynosi 10 000 kilogramów, a masa pustej rakiety wynosi 2000 kilogramów i ma silnik, którego impuls właściwy wynosi 450:
ΔV=450⋅9,81⋅ln(100002000)=7104,86ms
Zauważ, że to nie konkretne liczby ważą na wyniku, a stosunek pomiędzy nimi. Na przykład, jeśli użyjesz funtów jako jednostek, to zmieniłoby się na 220004400 albo ton 102, a stosunek pozostanie taki sam, to otrzymasz ten sam wynik. Dodatkowo, jeśli zdecydujesz się użyć amerykańskich jednostek (nie wiem, czemu miałbyś chcieć to zrobić), to możesz wstawić prędkość wylotową w fts (stopa na sekundę) i wciąż otrzymasz ΔV w fts.
Pamiętaj, że jeśli masz parametry rakiety, to do mas musisz dodać masę ładunku. Weźmy na przykład górny stopień Centaur używany na Altasie V, który waży około 22 tony z paliwem i 2 tony pusty i dajmy mu ładunek 5 ton:
ΔV=450⋅9,81⋅ln(277)=5959,25ms
Teraz możesz chcieć osiągnąć konkretne delta-v, powiedzmy 3140ms, żeby osiągnąć księżycową trajektorię transferową (Trans Lunar Injection - TLI) (to orbita, której jedna strona umieszcza cię tak blisko Księżyca, że możesz go zacząć orbitować) i powiedzmy, że masz Centaura na LEO, w pełni zatankowanego i gotowego do lotu. Jak duży ładunek mógłbyś umieścić na TLI?
Aby to obliczyć, możesz wziąć równanie i podstawić liczby w ten sposób:
3140=450⋅9.81⋅ln(22+x2+x)
22 i 2 to odpowiednio masa pełnego i pustego Centaura, a x to masa ładunku. Teraz mógłbyś obliczyć to własnoręcznie przy użyciu wymyślnej matematyki, ale jeśli nie wiesz jak to zrobić, albo nie masz na to czasu/ochoty, możesz wstawić te liczby w kalkulator graficzny lub użyć np. strony Wolfram Alpha, aby otrzymać masę ładunku. Pod "solution", naciśnij "approximate form", aby otrzymać liczbę. W naszym przypadku jest to 17,293 ton. Możesz podstawić liczby w drugą stronę, jeśli jesteś paranoikiem.
Jeśli masz konkretny ładunek i konkretne delta V, ale nie wiesz, jak duży musi być stopień wynoszący, możesz go obliczyć na podstawie PMF. PMF to Propellant Mass Fraction (ułamek masy paliwa) stopnia rakiety; to masa paliwa w rakiecie podzielona przez masę rakiety. Im wyższy PMF, tym bardziej wydajny masowo jest stopień. Dla naszego Centaura jest to 2022=0,9. Aby otrzymać masę stopnia, możesz rozwiązać to równanie:
ΔV=Isp⋅g⋅ln(P+xP+(1−PMF)⋅x)
Gdzie P to masa ładunku, a PMF to PMF. Powiedzmy, że chcemy wysłać 10-tonowy ładunek na TLI stopniem o PMF wynoszącym 0,9 i Isp wynoszącym 450:
3140=450⋅9.81⋅ln(10+x10+0.1x)
x=13,017t